NAŠE ŠKOLKA NENÍ V NOUZI
Máme totiž báječné pedagogy, rodiče a samozřejmě děti. Všichni se semkli a vytváří parádní věci i na dálku. Podívejte se sami.
Tak třeba Delfínci. Třídní učitelka
Adéla Hůrková založila facebookovou stránku a denně nabízí rodičům mnoho
aktivit od pracovních listů přes čtení pohádek a zpívání písniček. Každý den má
své téma - tulipán, čápi, kuřátka, zajíčci a děti malují, vytváří, staví, modelují,
počítají, cvičí nebo se s druhou učitelkou Míšou Markovou učí angličtinu. "Vše je dobrovolné,
ale zpětná vazba od rodičů je neskutečná, výrobky a vypracované úkoly fotí a
posílají pod příspěvky," říká Adéla. Podobné zkušenosti má i třídní
učitelka Daniela Stratilová z Koťat, která na FB dává různé tipy a děti přidávají videa, fotky nebo
povídání o tom, jak se jim daří a co už zvládly nebo vytvořily: "Od rodičů vím,
že se dětem už hodně stýská. Až se ale zase otevře, budou potřebovat čas
na adaptaci, leccos bude také jinak a leccos budeme budovat znovu od
začátku."
Zatímco pro některé děti je tento školní rok premiérový, pro jiné je naopak poslední. Může se stát, že s některými dětmi se učitelé už neuvidí. I toto byl důvod spontánního nápadu ve třídě plné předškoláků - Krtečků. Aby nepřišli učitelé Karolína Culková a Matouš Vokoun s dětmi o vizuální kontakt, natáčí pro ně tzv. videotýdeníky, připomínají jim písničky, hry a rozveselují tak děti i rodiče Holčičky i kluci z Krtečků udělali zase radost klientům z Domova seniorů Na Výsluní a vytvořili jim velikonoční přání. Senioři nejsou pro děti cizí osoby, neboť během roku chodili do školky předčítat dětem pohádky.
Paní učitelka Hanka Krýlová z Kuřátek z Jiráskovky zase každému dítěti napsala osobní dopis, doplnila pracovními listy, nabídla rodičům, co by bylo fajn, aby předškolák procvičoval a vytvořila tak jedinečný balíček, který každému odnesla domů.
Pro děti ze Lvíčat a Medvíďat vybudovaly na podzim jejich učitelky záhonky s cibulovinami. Těšily se na jedinečný výukový materiál sloužící k poznávání druhů květin a k pozorování jejich růstu a rozmanitosti. Škoda jen, že z fotek není cítit vůně a děti se o květiny nemohou samy starat.
Nezahálí ani další učitelky, posílají rodičům maily, studují doporučenou literaturu, doplňují si svá portfolia, vyrábí didaktické pomůcky, tvoří plány na jednotlivé oblasti Školního vzdělávacího programu.
Také vznikl miniprojekt na webu Školka
Na Doma, která slouží všem rodičům a dětem. Přispívají na něj učitelé, kteří
nejsou třídní, ale chtějí nabídnout aktivity pro děti anebo nemají takové
digitální a technologické znalosti či možnosti.
"Návštěvnost je více než pěkná,"
říká paní učitelka Soňa Paleta z Kuřátek, která má na starosti na web, "denně
si nás v průměru otevře 150 návštěvníků."
Řada učitelek využívá prázdnou školku ke zvelebování třídy i společných
prostor. Třídí se hračky, pomůcky, výtvarný materiál a vymýšlí se a realizují
nové herní prvky na zahradě MŠ.
Na Větrné se vymalovala kuchyně, opravilo se venkovní schodiště, probíhají
revize, inventury, účetní uzávěrky.
V Jiráskovce vyklízí učitelky svépomocí půdu, sklep, opravují, řezají, omývají a nestačí se mnohdy divit, jaké poklady nalézají.
Nezahálí ani provozní zaměstnanci, řada z nich (a učitelky také) nepřetržitě šila roušky, které se pak předávaly do domova seniorů či na Městský úřad, odkud putovaly dál.
Vedení školy každý týden rozesílá všem zaměstnancům úkoly a informace. Také vrcholí přípravy na zápis, který bude poprvé probíhat bez účasti dětí.
"Rodiče se ptají, volají, dokdy bude zavřeno,"
říká ředitelka školky Helena Nesnídalová,
"i když si přechod do normálního stavu všichni moc přejeme, v tuto chvíli
neumíme odpovědět. Dostali jsme ale avízo, že do konce dubna obdržíme od
Ministerstev zdravotnictví a školství pokyny pro fungování mateřských škol."
Je jasné, že pro děti předškolního věku by bylo velmi složité např. nosit celý den roušky, dodržovat určité vzdálenosti a zároveň ctít všechny hygienické a bezpečnostní předpisy a nařízení. Všechny třídy mají naplněnou kapacitu a není tudíž reálné dělit počty na menší skupiny. V každém případě vás budeme obratem informovat. Sledujte i nadále náš web.
Pandemie, která nás uzavřela do našich příbytků a izolovala od světa, nás paradoxně spojila! Spolupráce mezi rodiči a školkou dostala zase nový rozměr, o čemž svědčí pochvaly, nadšení, pozitivní zpětné vazby, které v souhrnu oceňují úžasnou komunikaci, nápady, přístup a taky třeba to, že "státní školka může být násobně lepší než leckterá soukromá," jak napsala jedna z maminek paní Jana Chmelíková z Delfínů.
Nejkrásnější ovšem na tom všem je, že uprostřed toho je dobře především dětem. Jak jednoduché...
Děkujeme!
Text: Soňa Paleta - učitelka z Kuřátek a Helena Nesnídalová - ředitelka MMŠ