JSEM BENJAMÍNEK
Půjdu do školky - tahák pro rodiče
- Můžete významně přispět k tomu, aby dítě zvládlo nástup do školky lépe. Jedná se zejména o trénování odloučení rodiče od dítěte, o co největší samostatnost dítěte v oblékání, při stolování, v užívání WC, hygieně a dovedností sdělit potřeby a pocity.
- Mluvte s dětmi o tom, jaké to ve školce je. Na negativní sdělení typu "počkej, tam se s tebou nikdo párat nebude" prosím, zapomeňte.
- Neprotahujte rozloučení, neodcházejte tajně ani rychle, natož po hádce s dítětem.
- Především se zbavte strachu z odloučení od dítěte vy, protože děti jsou citlivé na rozpoznávání pocitů u svých rodičů.
- V prvních dnech vám doporučujeme počítat ráno s dostatečnou časovou rezervou, aby vše probíhalo bez spěchu a stresu.
- Vhodné je přivádět dítě až do klidu kmenové třídy (od 7:30) tak, aby nemuselo do svodné třídy (6:00 - 7:30), kde se děti slučují z různých tříd a učitelky se střídají.
- Pokud dítě bude od začátku ve školce i po obědě, doporučujeme v adaptačním období vyzvednout dítě hned po poledním odpočinku, tedy do 15:00 a nikoliv až ke konci provozní doby MŠ.
- To, co slíbíte, dodržte (pokud řeknete dítěti, že ho vyzvednete po obědě, učiňte tak).
- Dejte dítěti do školky něco důvěrně známého, ideální je plyšák, polštářek, knížka.
- Komunikujte a spolupracujte s paní učitelkou. Mimořádné situace vždy oznamte osobně / telefonicky učitelce.
Předpoklady tříletého dítěte pro vstup do MŠ
Sociální dovednosti/komunikace, hygiena a sebeobsluha - nejdůležitější
- dokáže se odloučit od matky
- požádá o pomoc, když má problém
- hygiena: aktivně hlásí potřebu, umí používat WC (nenosí pleny!)
- umí pít z hrnečku, skleničky
- jí samo z vlastního talíře
- rozepne si zip
- stáhne a natáhne si kalhoty
- rukama si zuje boty
- chápe pojmy ,,já/moje"
- správně používá pojmy ,,ano/ne"
- odpovídá na otázky ,,Co děláš/Kde?"
- pojmenuje věci na obrázku
- mluví ve větách
Co by mělo dítě zvládnout během prvního roku v MŠ
- Přijme pravidla a režim třídy (čas na jídlo, vzdělávání, vycházku, odpočinek).
- Zapamatuje si svou značku, název třídy, ke které náleží.
- Neodbíhá ze třídy.
- Orientuje se v prostorách třídy, WC, umývárny, šatny, na zahradě.
- Drží se skupiny dětí a učitelky ze své třídy, neodbíhá na zahradě, na vycházce, umí chodit za ruce nebo se udrží vodicího lana.
- Zvládá samostatně chůzi přiměřené vzdálenosti (př. denní vycházky v jakémkoli počasí).
- Rozumí pokynům a řídí se jimi.
- Dokáže srozumitelně sdělit, co potřebuje.
- Vydrží sedět u stolku u stolování, při vzdělávacích činnostech.
- Samostatně se svlékne a oblékne na WC.
- Samostatně se umyje, utře ručníkem.
- S dopomocí se oblékne a obuje, samostatně svlékne, uklidí si oblečení a obuv do své skříňky.
- Pozná svou skříňku, své oblečení a obuv. Umí smrkat, použít kapesník, případně si nechá pomoci.
- Dokáže být v klidu, neruší ostatní např. při poslechu pohádky, vyprávění.
- Uklízí po sobě hračky.
- Nebere dětem hračky, umí se rozdělit.
- Není hrubé ani agresivní, neubližuje, neříká ošklivá slovíčka.
Zdroj: Diagnostika dítěte předškolního věku, Bednářová, Computer Press 2011