JSEM BENJAMÍNEK
Půjdu do školky - tahák pro rodiče
- Povídejte si s dítětem o školce, jaké to tam je a co ho čeká. Prohlížejte si obrázky, sejděte se s dětmi, které už do školky chodí. Vzbuzujte v něm příjemné pocity, na negativní sdělení typu "počkej, tam se s tebou nikdo párat nebude" prosím, zapomeňte. Před nástupem do školky budete mít možnost se svým dítětem přijít a pobýt v jeho budoucí třídě, aby pak přišlo do známého prostředí.
- Zvykejte dítě na odloučení dříve, než nastoupí do školky. Především se zbavte strachu z odloučení od dítěte vy, protože děti jsou citlivé na rozpoznávání pocitů svých rodičů. Ve školce si pak vytvořte "loučící rituál" a loučení neprotahujte. Pevně a láskyplně dítěti sdělte, že se vrátíte, a dodržte domluvenou dobu. Nikdy neodcházejte tajně, bez rozloučení, v dětech to vyvolává velkou nejistotu.
- Pomozte dítěti tím, že ho budete vést k samostatnosti hlavně v oblékání, při stolování, v užívání WC, ve schopnosti sdělit, co potřebuje.
- Zvláště v prvních dnech počítejte ráno s dostatečnou časovou rezervou, aby příchod do školky probíhal bez stresu. Ráno se s dítětem pomazlete, cestou si povídejte nebo zpívejte, spojte mu odchod do školky s příjemnými pocity. Mějte pochopení pro jeho případné obavy a ujistěte ho, že přijdete.
- Dokud si dítě na školku nezvykne, není dobré ho přivádět do svodné třídy, kde se střídají učitelky i děti, ale až do jeho kmenové třídy (od 7:00). Zpočátku je vhodné vyzvedávat dítě po obědě, pokud to není možné, tedy co nejdříve po spaní.
- Dejte dítěti do školky něco důvěrně známého, ideální je plyšák, polštářek, knížka.
- Komunikujte a spolupracujte s paní učitelkou. Mimořádné situace vždy oznamte osobně / telefonicky učitelce.
- Základní seznam, co vašemu dítěti připravit do školky, najdete v příloze pod textem. Další věci se dozvíte od paní učitelky/učitele vaší třídy při prvních třídních schůzkách.
Předpoklady tříletého dítěte pro vstup do MŠ
Sociální dovednosti/komunikace, hygiena a sebeobsluha - nejdůležitější
- dokáže se odloučit od matky
- požádá o pomoc, když má problém
- hygiena: aktivně hlásí potřebu, umí používat WC (nenosí pleny!)
- umí pít z hrnečku, skleničky
- jí samo z vlastního talíře
- rozepne si zip
- stáhne a natáhne si kalhoty
- rukama si zuje boty
- chápe pojmy ,,já/moje"
- správně používá pojmy ,,ano/ne"
- odpovídá na otázky ,,Co děláš/Kde?"
- pojmenuje věci na obrázku
- mluví ve větách
Co by mělo dítě zvládnout během prvního roku v MŠ
- Přijme pravidla a režim třídy (čas na jídlo, vzdělávání, vycházku, odpočinek).
- Zapamatuje si svou značku, název třídy, ke které náleží.
- Neodbíhá ze třídy.
- Orientuje se v prostorách třídy, WC, umývárny, šatny, na zahradě.
- Drží se skupiny dětí a učitelky ze své třídy, neodbíhá na zahradě, na vycházce, umí chodit za ruce nebo se udrží vodicího lana.
- Zvládá samostatně chůzi přiměřené vzdálenosti (př. denní vycházky v jakémkoli počasí).
- Rozumí pokynům a řídí se jimi.
- Dokáže srozumitelně sdělit, co potřebuje.
- Vydrží sedět u stolku u stolování, při vzdělávacích činnostech.
- Samostatně se svlékne a oblékne na WC.
- Samostatně se umyje, utře ručníkem.
- S dopomocí se oblékne a obuje, samostatně svlékne, uklidí si oblečení a obuv do své skříňky.
- Pozná svou skříňku, své oblečení a obuv.
- Umí smrkat, použít kapesník, případně si nechá pomoci.
- Dokáže být v klidu, neruší ostatní např. při poslechu pohádky, vyprávění.
- Uklízí po sobě hračky.
- Nebere dětem hračky, umí se rozdělit.
- Není hrubé ani agresivní, neubližuje, neříká ošklivá slovíčka.
Zdroj: Diagnostika dítěte předškolního věku, Bednářová, Computer Press 2011